دزک سرزمین مادری - گزارش صعود به قله پرداس دزک توسط گروه کوهنوردی اژکهن

جستجو

آخرین عناوین

دزک سرزمین مادری

عنوان برنامه: پره داس (صعود به قله گل فیل از قلل فرعی پره داس)
تاریخ اجرای برنامه: ۱۲/۱۲/۹۰

متن گزارش:

تیم هشت نفری ما ساعت ۶ صبح روز ۱۲ اسفند به قصد آخرین صعود زمستانه سال نود با یک دستگاه مینی بوس راهی فرخ شهر شد. پس از گذر از آزاد راه مبارکه، زرین شهر و پلیس راه شهرکرد، ساعت ۷:۳۰ به فرخ شهر رسیدیم و به سمت روستای دزک ادامه مسیر دادیم. با رسیدن به روستای دزک جاده کنار دبستان روستا را ادامه می دهیم و به طرف جاده قنات ها و چشمه  درزونderezoon‎‎)‎‎) ادامه مسیر میدهیم.

نمای قله از روستای دزک

پس از رسیدن به "پست گاز شهرستان کیار" در جاده خاکی قرار میگیریم و به سمت شرق(سمت چپ) پیش میرویم. پس از این با رسیدن  به علمک زرد رنگ شماره ۲۵ مسیر را در سمت راست (جنوب) ادامه میدهیم. جاده رو به روی کوه بوده و در سمت چپ آن باغ سیبی دیده می شود.

ساعت ۸:۳۰ به آخرین نقاطی رسیدیم که با ماشین قابل عبور بود. پس از آماده شدن دوستان ساعت ۹:۰۰ شروع به حرکت کردیم. پس از یک ساعت طی مسیر مستقیم ساعت ۱۰:۰۰ به باغ سیب آخر مسیر رسیدیم، به سمت غرب (راست) تغییر مسیر داده و وارد دره ای میشویم.

باغ سیب

دره سمت راست

کمی که مسیر را در دره ادامه دادیم باید دست به سنگ سمت چپ دره را بالا میرفتیم که بعلت اینکه برف گرفته بود برای دور زدن آن سمت راست دره (شمال) دست به سنگ شدیم. که به خاطر سرما و سختی مسیری خطرناک بود. و این موضوع تقریبا یک ساعت وقت تیم را گرفت. نهایتا ساعت ۱۱:۳۰ این مسیر خطرناک را رد کردیم و در مسیر اصلی قرار گرفتیم.

قله گل فیل

قله پره داس

از این جا باغ سیب زیر قله گل فیل به خوبی دیده میشد. به سرعت مسیر را پیش گرفتیم و با یک برف کوبی خوب ساعت ۱۲:۲۰ به باغ سیب زیر قله و ساعت ۱۴:۰۰ به قله گل فیل رسیدیم. قله گل فیل از قلل فرعی پره داس می باشد. هوا بسیار عالی بود فقط از نزدیک قله باد شدیدی شروع به وزدین کرد. ارتفاع برف در زیر قله تا زیر سینه میرسید که این موضوع امر برف کوبی را با مشکل رو به رو میکرد. پس از رسیدن به قله گل فیل به علت ذیق وقت منصرف از صعود قله اصلی، به سرعت مسیر برگشت را پیش گرفتیم.

ساعت ۱۵:۰۰ به دست به سنگی رسیدیم که برف گرفته بود. در آنجا صاحبان باغ سیب زیر قله را دیدیم و ایشان ما را برای فرود از این مسیر برف گرفته راهنمایی کردند. وجه تسمیه قله پره داس ستونهای سنگی زیر قله میباشد که از دور به مانند دندانه دندانه یا پره های داس میباشد. مسیر صعود ما از خط الراس شمالی شروع شد که این خط الراس به نظر قابل صعود نمی آمد. پس از این خط الراس مسیر به سمت خط الراس ما بین قله گل فیل و پره داس هدایت شد.

خط الراس شمالی پره داس

در نهایت ساعت ۱۶:۱۵ به مینی بوس رسیدیم و بدون توقف راهی اصفهان شدیم. ساعت ۱۹:۰۰ به اصفهان رسیدیم و آخرین صعود سال نود هم با سلامتی و بدین شکل رقم خورد.
twitter googleplus cloob facebook

• این دیدگاه در تاریخ یکشنبه 4 تیر 1396 09:06 ب.ظ ارسال شده است
    at home std test میگه :

بسیار ریشه از خود نوشتن در حالی که صدایی دلنشین ابتدا آیا واقعا نشستن کاملا با من پس از برخی از زمان.
    جایی در سراسر پاراگراف شما در واقع موفق به من مؤمن متاسفانه تنها برای کوتاه در حالی که.
    من این مشکل خود را با فراز در مفروضات و یک خواهد را سادگی به
    پر کسانی که معافیت. در این رویداد شما که می توانید انجام من خواهد قطعا بود مجذوب.

• این دیدگاه در تاریخ دوشنبه 29 دی 1393 11:20 ق.ظ ارسال شده است
    هم ولایتی میگه :

قدیمی بودا
    اینو پارسالم گذاشته بودین :)
    منم گذاشته بودمش ولی ممنون

روستای دزک با آن سابقه تاریخی و طبیعتی خدادادی و بهشتی چشم انتظار شماهاست
تا در حفظ آثار تاریخی و طبیعت خدادادی آن کوشا باشید و این مکان زیبا را به ایرانیان و جهانیان بشناسانید